Casablanca Finance City first African financial place and 33rd world (GFCI ranking)

Communiqué de presse

Today, Casablanca Finance City (CFC) has become the first African financial center in the ranking of the Global Financial Centers Index (GFCI) – a benchmark index for international financial centers – passing South Africa’s Johannesburg, which now occupies the second Walk of the continental podium. Globally, CFC ranks 33rd, according to this ranking.

Nearly five years after its creation, the Pan-African financial center based in Casablanca has succeeded in gaining a foothold in the continental and global financial landscape.

The GFCI makes it possible to establish a ranking of financial centers according to one main criterion: their competitiveness. It is based on two sources of data, one external, which aggregates and integrates 105 competitiveness indices, including those of the World Bank, the WEF, the UN or the OECD. The second is the result of evaluations of international financial professionals who have to answer an integrated comparative questionnaire evaluating the places between them.

Since its launch, Casablanca Finance City has succeeded in attracting a hundred leading multinationals who have chosen to operate in Africa from the Moroccan economic capital. Among the groups that have obtained CFC status, the American Ford and AIG, the Chinese Bank of China, BNP Paribas, Abraaj, and the Boston Consulting Group.

Commenting on the first place obtained by the institution he heads, Said Ibrahimi, CEO of Casablanca Finance City, was « pleased that CFC, born of the vision and will of His Majesty King Mohammed VI, To take the lead of the African financial centers. This confirms the correctness of the position taken and encourages us to work harder to improve our offer on a permanent basis to make SWC an internationally recognized regional financial center.

The GFCI report has considerable influence in the decision-making of multinationals, using them as a barometer to choose the location of their new subsidiaries.

Worldwide, London ranks first in the rankings today, ahead of New York, Singapore and Hong Kong. Other financial centers ranked in the top ten include Tokyo, Zurich, San Francisco and Toronto.

Casablanca Finance City première place financière africaine et 33ème mondiale (Classement GFCI)

Casablanca Finance City (CFC) est devenue aujourd’hui la première place financière africaine selon le classement du Global Financial Centers Index (GFCI http://www.zyen.com/research/gfci.html ) -indice de référence des centres financiers internationaux- en passant devant la sud-africaine Johannesburg, qui occupe dorénavant la seconde marche du podium continental. Au niveau mondial, CFC occupe la 33ème position, toujours selon ce classement.

Près de cinq ans après sa création, la place financière panafricaine basée à Casablanca a donc réussi à s’imposer dans le paysage financier continental et mondial.

Le GFCI permet d’établir un classement des places financières en fonction d’un critère principal : leur compétitivité. Il se base pour cela sur deux sources de données, l’une externe, qui agrège et intègre 105 indices de compétitivité parmi lesquels ceux de la Banque Mondiale, du WEF, de l’ONU ou de l’OCDE. Le second est le résultat d’évaluations de professionnels internationaux de la finance qui doivent répondre à un questionnaire comparatif intégré évaluant les places entre elles.

Depuis son lancement, Casablanca Finance City a réussi à attirer une centaine de multinationales de premier plan qui ont choisi d’opérer en Afrique à partir de la capitale économique marocaine. Parmi les groupes ayant obtenu le statut CFC, les américains Ford et AIG, la chinoise Bank Of China, BNP Paribas, Abraaj, ou encore le Boston Consulting Group.

Commentant la première place obtenue par l’institution qu’il dirige, Said Ibrahimi, CEO de Casablanca Finance City, s’est dit « heureux que CFC, née de la vision et la volonté de Sa Majesté le Roi Mohammed VI, aie réussi aujourd’hui à prendre la tête des places financières africaines. Cela confirme la justesse du positionnement adopté et nous encourage à travailler davantage pour améliorer notre offre en permanence pour faire de CFC une place financière régionale reconnue sur le plan international.

Le rapport du GFCI exerce une influence considérable dans la prise de décision des multinationales, celles-ci l’utilisant comme baromètre pour choisir l’emplacement de leurs nouvelles filiales.

Au niveau mondial, Londres se classe en tête dans le classement dévoilé aujourd’hui, devant New York, Singapour et Hong Kong. Parmi les autres centres financiers classés dans le top dix l’on peut également citer Tokyo, Zurich, San Francisco et Toronto.